Mød stylisten, der laver modeserier for Randers Storcenter
Stylist og makeupartist, Kenneth Adelhardt, har byttet den internationale modeverden ud med en karriere i Danmark – bl.a. som stylist på Randers Storcenters magasin. Mød stylisten, der mener, at selvtillid er det bedste tøj, man kan have på.
Kenneth Adelhardt har uddannet sig som stylist og makeupartist i Amsterdam, Paris og Milano, arbejdet for Dior og rejst rundt på fotoshoots i hele verden. For 15 år siden valgte han at flytte hjem til Danmark.
“Da jeg fik min datter Andrea, som i dag er 14 år, ville jeg ikke længere rejse så meget. I stedet blev jeg tilknyttet det danske bureau Le Management,” fortæller Kenneth.
I Danmark har han fortsat sin karriere med at style og lægge makeup på deltagerne i Den Store Bagedyst, kunstnere til Skanderborg Festival, modellerne i Randers Storcenters magasin og mange andre.
“Det bedste ved at være stylist er, at mine dage aldrig er ens. Jeg møder så mange forskellige mennesker hele tiden. Og mit job er til tider lidt skørt – og skørt er godt i mit univers,” fortæller Kenneth.
Stylistens arbejde bringer ham bag scenen, hvor ting til tider er hektiske, og det er netop det, der gør det skørt.
“Jeg skulle engang style en studievært, som havde fået en allergisk reaktion af spraytan. Det var lidt kritisk, men vi fik det reddet, så hun kunne komme på skærmen. Jeg har også prøvet at hænge ud af et fly, fordi jeg skulle style en reklame i luften. Det var også lidt skørt,” fortæller han.
Kenneth har derfor været med til mange forskellige opgaver, altid uden for rampelyset, hvor han sørger for, at de kendte viser den bedste udgave af sig selv foran linsen.
For nogle år siden kom Kenneth Adelhardt til Randers Storcenter gennem sit bureau Le Management. Siden har han haft ansvaret for at finde tøj til magasinets modeserie fra centrets tøjbutikker. For ham er det vigtigt, at tøjet i modeserien ikke bare vises frem, men også formidler Randers Storcenters DNA.
“Hvis tøj står alene, bliver det vanvittigt kedeligt. Mode bliver først spændende, når det bliver sat i en kontekst,” fortæller stylisten.
Han kalder derfor det at finde tøj til en modeserie for “at komponere en forestilling”.
“I Randers skal fortællingen være favnende, smilende og glad, for det er centrets DNA, så det er det, jeg skal vise i modeserien,” fortæller stylisten.
Når Kenneth skal komponere en modeserie for Randers Storcenter, bruger han ofte de små detaljer til at vise centrets DNA.
“Det kan være et smil eller en lille detalje i en jakke, som skaber den glade energi.”
Kenneth bruger ofte et par dage i Randers Storcenter, når han skal finde tøj til en modeserie. Han fylder op til flere indkøbsvogne med tøj, sko, tasker og meget mere.
“Vi griner ofte af, at kunder vender sig om for at kigge efter ham den høje med en kæmpe indkøbsvogn fyldt med kjoler. Jeg har nogle gange tænkt på, om de tror, jeg er en transseksuel på storkøb, når jeg kommer,” siger han grinende og tilføjer, at han lige har været i centret, hvor han kom ud med hele 45 stykker tøj.
“Det fylder altså ret meget.”
Kenneth Adelhardt finder sin inspiration til modeserier i bl.a. magasiner og modeshows på nettet.
“Jeg læser rigtig mange modemagasiner. Lidt for mange, ifølge min mand. Jeg er rigtig vild med Vogue og læser både den italienske, franske og amerikanske udgave,” forklarer han og tilføjer, at han er specielt glad for septemberudgaven af det amerikanske Vogue, som han ser frem til hvert eneste år.
“Den udgave samler op på alle modeugens tendenser og er en slags bibel for resten af året.”
Netop fordi Kenneth hele tiden følger med, har han også altid styr på, hvad de næste sæsoner byder på.
“Vi ser i dette forår mange forskellige tendenser. Både army, pastelfarver og brændte farver. Og så er 80’erne tilbage med de humoristiske og farverige items, som også indeholder en smule provokation” forklarer han.
Fælles for de forskellige tendenser dette forår er, at de rummer en form for optimisme.
“Der er denne sæson nærmest ingen begrænsninger. Der er fokus på lyse farver, leg, en positiv tilgang til tingene og en smule provokation. Det er med andre ord et glad forår, og det er mange år siden, at optimismen har været så tydelig, som den er netop nu,” forklarer Kenneth.
Det er ikke kun sæsonens nye tendenser, der er i fokus, når Kenneth finder tøj til sine mange forskellige stylingopgaver. Der er faktisk en del andre ting, der har indflydelse på, hvordan stylisten vælger at style.
“Når jeg finder tøj til studieværter som Timm Vladimir, handler det meget om seermålgruppen og om at få tøjet til at passe ind i programmet. Når jeg styler til modeserier som dem for Randers Storcenter, handler det om inspiration og provokation, og når jeg styler privatpersoner, handler det om at give dem en god følelse,” forklarer han.
Fælles for stylingerne er, at det i lige høj grad handler om personlighed og om, hvordan man bærer tøjet.
“Selvtillid er det bedste tøj, man kan tage på. Den giver det den mest fantastiske udstråling,” fortæller han.
Kenneth mener derfor også, at uanset tendenser er der noget tøj, kvinder altid skal have i garderoben. Det er tøj, som kan bruges til mange anledninger, og som får dem til at føle sig godt tilpas.
“Alle kvinder burde have ‘den lille sorte’ i garderoben. Den går aldrig af mode og kan styles til både kærestemiddag med stiletter, strandfest på Ibiza med bare tæer og jobsamtale med en pæn habitjakke,” fortæller stylisten.
Desuden mener han, at kvinder altid burde have en habitjakke og et par bukser, hvor bagdelen ser rigtig godt ud, i deres basisgarderobe.
“Det skal være et par, som du føler dig lækker i. For føler du dig som en dronning, er du en dronning, uanset om du følger sæsonens tendenser eller ej,” fortæller Kenneth.