Stylingarrangement 1. januar 2018 | 8:00

Vi skal tale om tarme og sundhed. Indrømmet, emnet er ikke særlig sexet, men i din mave og tarme bor omkring 100 billioner bakterier, som styrer både dit taljemål og dit immunforsvar – og sågar dine tanker.

Den mad, du spiser, har en stor betydning for, hvordan både de gavnlige og skadelige tarmbakterier i din fordøjelse har det, og dermed også for din sundhed.

Læs her, hvad du skal spise, og hvad du skal undgå for at holde din tarmflora sund, og få tips, idéer og opskrifter på lækker mad med fibre, vitaminer og mineraler, der holder dine tarme glade.

Du kan også læse, hvordan du deltager i konkurrencen om den populære kogebog Tarme i Topform med masser af madopskrifter og den nyeste forskning om din sundhed.


TIP 1: Spis yoghurt & grønt

I dine tarme bor både gavnlige, neutrale og skadelige bakterier, og alt efter hvad du spiser, er du med til at fodre de bakterier, der arbejder med eller imod dig.

Mælkesyrebakterier er nyttige for kroppen, fordi de bl.a. stimulerer immunforsvaret, øger optaget af vitaminer og holder de skadelige bakterier i skak. Du kan tilføre kroppen flere gavnlige mælkesyrebakterier ved at spise syrnede mælkeprodukter, såkaldte probiotika.

Men bakterierne kan ikke gøre det alene – for at overleve skal de fodres med ufordøjelige kostfibre, såkaldte præbiotika, fra fuldkorn og grøntsager.

Det betyder, at hvis du vil have en sund og balanceret tarmflora, skal du spise kostfibre og supplere med surmælksprodukter. Det kan for eksempel være at lave en lækker yoghurtdip til at dyppe friske grøntsagsstænger i.

Groen_salat_godt_for_sunde_tarme 6 veje til sunde tarme + VIND bestsellerkogebog

Der er masser af gode grunde til at spise kål – blandt andet fordi det en livret blandt de gavnlige bakterier i din mave og tarm.


TIP 2: Gør mere af …

Du kan spise dig til flere gavnlige bakterier, men det kræver, at du spiser mælkesyrebakterier hver dag. Start f.eks. morgenen med syrnede mælkeprodukter som acido, A38, Cultura eller hytteost. Syrnede produkter som sauerkraut, pickles, kimche, miso og kefir er også glimrende kilder til gavnlige probiotiske bakterier.

Derudover er det vigtigt at spise mange forskellige typer fuldkorn og grønt for at få mange typer præbiotika, som gavner tarmbakterierne. Gode kilder til præbiotika er rug, byg og havre og grøntsager som asparges, artiskok, porrer, løg, hvidløg og jordskokker. Derudover gør du dine tarmbakterier glade, når du dyrker motion og drikker rigeligt med vand.

Tjekliste – det elsker dine tarme:

Mælkesyrebakterier: acido, A38, Cultura eller hytteost

Syrnede produkter: sauerkraut, pickles, kimche, miso og kefir

Fuldkorn: rug, byg og havre

Grøntsager: asparges, artiskok, porrer, løg, hvidløg og jordskokker

Motion og rigeligt med vand

Spis_dig_til_sunde_tarme_yoghurt_granola 6 veje til sunde tarme + VIND bestsellerkogebog

Yoghurt med granola gør dine tarme glade.


 

TIP 3: Chips til tarmene

Jordskokker_opskrift_jordskokkechips 6 veje til sunde tarme + VIND bestsellerkogebog

Jordskokker er rigtigt tarmmad, der gavner din sundhed.

Jordskokker har et højt indhold af kostfiberen inulin, som ikke nedbrydes af fordøjelsesenzymer og derfor fortsætter hele vejen ned til tyktarmen. Her fungerer inulinen som præbiotika, der fodrer tarmens gavnlige bakterier.

Lav dine egne jordskokkechips:

Ca. 150 g

  • 6 skrællede jordskokker
  • 4½ spsk. olivenolie
  • 3 spsk. vand
  • 1½ tsk. havsalt

Skær jordskokkerne i tynde skiver og pensl med vand og olie. Fordel på en bageplade, drys med salt, og bag ved 125 °C i ca. 1 time.

Dyp chipsene i en yoghurtdip lavet af A38 eller Cultura, så dine tarme også får masser af sunde mælkesyrebakterier.


TIP 4: Spis dig til flere bakterier

Kosttilskud_duolac_daglig-_vitalitet_apoteksudsalget-300x300 6 veje til sunde tarme + VIND bestsellerkogebog

Kosttilskud, DUOLAC, Daglig+ Vitalitet, 30 stk., Apoteksudsalget, 152,95 kr.

Gennem kosten får du naturlige og tilsatte mælkesyrebakterier, men det er kun få af disse bakterier, der når uskadte igennem maven og ned i tarmen, hvor de rent faktisk har en effekt.

Tager du i stedet et kosttilskud, får du millioner af mælkesyrebakterier. De sarte bakterier kan godt nå ned i tarmen uden at blive ødelagt, fordi pillerne har en beskyttende overflade.

En kapsel med Doulac indeholder syv milliarder mælkesyrebakterier fordelt på seks forskellige bakteriestammer.

 

 

 


TIP 5: Det skal du undgå …

Når det handler om tarmbakterier, så bliver du, hvad du spiser. En for raffineret kost med sukker, hvidt brød, ris og pasta er med til at ændre tarmfloraen i en usund retning, som kan øge din risiko for bl.a. overvægt og sygdom. Og selv om surmælksprodukter er gode for tarmbakterierne, er mange fyldt med sukker, så kig dig godt for, når du handler.

Du gør også dine tarme en tjeneste, hvis du ikke går og holder dig, når naturen kalder. Gå på toilettet efter behov, og giv dig god tid. Undgå så vidt muligt stress og bekymringer, som påvirker fordøjelsen negativt, og øv dig i at slappe af i hverdagen.

Tjekliste – det kan dine tarme ikke lide:

En for raffineret kost med sukker, hvidt brød, ris og pasta

Syrnede produkter med et højt indhold af tilsat sukker

Når du holder dig, selv om du skal på toilettet

Stress og bekymringer

Hvidt_sukker_sukkerknalder_ikke_gode_for_tarmen 6 veje til sunde tarme + VIND bestsellerkogebog

Har du tjekket, hvor meget sukker, der er i din yoghurt? Mange varianter, specielt dem med tilsat frugt, indeholder rigtig meget tilsat sukker. Vælg produkter, der højst indeholder 10 procent sukker.


TIP 6: Brug tid i køkkenet

Forside_bog_tarme_i_topform-228x300 6 veje til sunde tarme + VIND bestsellerkogebog

Kogebog, TARME I TOPFORM af Irene Brøndum m.fl., Bog & Idé, 269,95 kr.

Kogebogen Tarme i Topform giver dig den ultimative guide til, hvordan du kan forkæle de tarmbakterier, der arbejder med dig, og gøre livet surt for de bakterier, der modarbejder dig.

For at gøre det let for dig har forfatterne til bogen kreeret 60 lækre opskrifter, der alle er baseret på helt naturlige råvarer. Du får inspiration til alt fra sund morgenmad til frokost, middagsretter og lette lækkerier. Kostprincipperne tager udgangspunkt i den nyeste forskning og er grønne, grove og glutenfri.

 

 

 


KONKURRENCE – VIND BOGEN
Vi udlodder fem eksemplarer af bestsellerkogebogen Tarme i Topform med mere en 60 opskrifter og den nyeste forskning om tarme og sundhed. Klik her og deltag på Randers Storcenters Facebook-side, hvor du også kan læse om alle vores events og se flere konkurrencer
Yoghurt_granola_tarme_i_topform 6 veje til sunde tarme + VIND bestsellerkogebog

Lækker hjemmelavet granole. Find opskriften på hjemmelavet granola i kogebogen Tarme i Topform.

Vi tager forbehold for tastefejl, prisændringer og udsolgte varer.

 

facebook 6 veje til sunde tarme + VIND bestsellerkogeboggoogle 6 veje til sunde tarme + VIND bestsellerkogebogpinterest 6 veje til sunde tarme + VIND bestsellerkogebogtwitter 6 veje til sunde tarme + VIND bestsellerkogebogemail 6 veje til sunde tarme + VIND bestsellerkogebog

Ingen kommentarer

Kommentarer