randers handsker, randers, handsker

Interview: Mød kvinden bag Randers Handsker

Rina Hansen overtog Randers Handsker i starten af 2019. Hun har stor respekt for brandets lange historie og glæder sig til at fortolke det til nutidens kunder. 


RandersHandsker1906-1 Interview: Mød kvinden bag Randers Handsker

 

“Det har været vildt at blive en del af en virksomhed med så meget historie,” fortæller Rina Hansen, der overtog Randers Handsker fra familien Vejrum i februar i år. Og man forstår hendes følelse. Selve handskefabrikken har nemlig 200 års historie med sig, og handskemageriet i Randers går helt tilbage til 1200-tallet. “Jeg kendte meget til virksomheden inden, men jeg er alligevel blevet overrasket over, hvor mange følelser og minder der er i den,” fortæller Rina, der tidligere har arbejdet med internationale modebrands som Burberry. Den nye direktør har modtaget beskeder fra både moderedaktører, arkitekter og designere, der ser Randers Handsker som en kulturarv og et håndværk, der har været med til at brande Danmark. “Det har gjort, at jeg har fået endnu mere respekt for brandet, selvom jeg næsten ikke troede, det var muligt,” fortæller hun. 

Gamle traditioner i ny teknologi

41-årige Rina Hansen overtog Randers Handsker fra 81-årige Arne Vejrum.“Arne arbejder stadig hos os i virksomheden og er på mange måder et levende bevis på, hvad vi laver, og hvilke traditioner der ligger bag,” fortæller Rina og forklarer, at Arne er den første, der møder ind om morgenen. “Arne har en enorm viden, så jeg hører altid ham, inden jeg tager nye beslutninger.”Det er nemlig vigtigt at finde balancen mellem tradition og fornyelse. “Hvis vi ikke har hjertet og kvaliteten med, så ender vi med at miste vores kunder. Derfor har det handlet om at finde helt ind til kernen i brandet og fortolke det til nutidens kunder, oplevelser og teknologi,” fortæller Rina. 

artikel-rhanders1 Interview: Mød kvinden bag Randers Handsker

Vi skaber en digital fortælling

Et af de nye tiltag i Randers Handsker er, at virksomheden har fået en marketingafdeling. Afdelingen har lavet stregkoder i handskerne og digitaliseret hele systemet. De er også ved at eksperimentere med chips i handsker, så du kan tracke dem. “Før skrev personalet omsætningssedler i hånden og sendte dem med posten. Nu kan vi digitalt følge med i, præcist hvad vi sælger, og hvad folk efterspørger,” fortæller Rina. Også udadtil er der sket forandringer. “Vi har fået en hjemmeside, hvor vi kører omnichannel-salg,” forklarer den nye direktør og fortæller, at den spiller sammen med de fysiske butikker og SoMe-kanalerne, som også er blevet en del af virksomhedens image. “Brandet er fuldt af historier, billeder og design, som vi kan hive frem og bruge på især sociale medier til at skabe en fortælling.” 

Ny RHANDERS-kollektion

Rina har sideløbende skabt RHANDERS, en eksklusiv handskelinje i Randers Handsker.“Navnet skal gøre virksomheden mere international. Det kan nemlig, modsat Randers, udtales af både franskmænd og englændere,” forklarer hun. Men navnet er også for at trademarke brandet. Randers Handsker har nemlig været en ubeskyttet titel.Den nye RHANDERS-linje består af gamle handskemodeller med en speciel historie, funktionalitet eller design. “Modellerne er taget fra forskellige tidsperioder i vores historie og er blevet opgraderet, så de passer til nutiden,” fortæller hun. Den nye linje er dog ikke den eneste nyhed. Virksomheden er nemlig også ved at designe en taskekollektion i samarbejde med arkitekt Lars Vejen, der er kendt for at designe klassiske, bæredygtige produkter. “Vi vil, sammen med Lars Vejen, genfortolke gamle kollektioner og lave nye taskeklassikere,” fortæller hun.

 

 


I magasinet kan du også læse:

Giv julen videre
Guide: 24 Julehits
Damemode: Glamour Girl


I butikkerne lige nu

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

TIL TOP