Den gode grød om morgenen

Du ved, at morgenmaden er dagens vigtigste måltid. Men ved du også, hvad du skal spise for at sparke dagen sundt i gang? 


Svaret er proteiner og fibre. De mætter nemlig langt op ad dagen og holder dit blodsukker stabilt, så du undgår at småspise om formiddagen eller gå amok i brødkurven til frokost (hjernen craver nemlig de hurtige kulhydrater, når vi er sultne). 

Grød er godt

En god morgenmad med både proteiner og fibre er grød. Udover at grød holder dit blodsukker stabilt, indeholder mange grødtyper også en høj mængde fibre og mineraler. En grød, der er blevet særlig populær, er chiagrød. De små brune frø styrker nemlig dit immunforsvar og hæmmer inflammationer i din krop. De er samtidig proppet med sunde antioxidanter, vitaminer og mineraler, og har et højt indhold af kostfibre og omega 3-fedtsyrer.

 


Opskrift på chiagrød

Sådan gør du:

 

Bland kokosmælk (havre-, soya-, mandel-
eller rismælk er også godt) med chiafrø.
1 del frø, 2 dele væske.
Tilsæt rosiner, kokos­mel, mandelflager, vaniljekorn
eller andre ingredienser, du kan lide.


Rør godt rundt i massen, så der ikke er nogen klumper. Stil massen på køl natten over. Dagen efter er frøene hævet til dobbelt størrelse og har fået en dejlig klistret konsistens. Grøden smager dejligt, især hvis du topper den med frugtkompot, friske bær, hakkede mandler og en smule honning.

chia-groed-1 Den gode grød om morgenen

 

 

 

Få en guide til at give din vintertrætte hud lidt ekstra kærlighed

Få personlig træner Katrina Sommers bedste råd til en sund start, der holder hele året

Vinterens mode er sporty. Se hvordan du bedst kombinerer de bløde klæder med det fede sportstøj

Få endnu mere inspiration til mode, skønhed og sundhed i vores vintermagasin


I butikkerne lige nu

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

TIL TOP