yoga, familie, detox

Familieliv: Tre tips til digital detox

Mangler du også et par nemme idéer til, hvordan du giver dig selv og dit barn et tiltrængt frikvarter fra skærmen?


Spidsede du ører, da Dronning Margrethe i sin nytårstale talte om personligt nærvær i stedet for et liv, hvor både børn og voksne sidder med næsen i en skærm hver dag? Hvis svaret er ja, drømmer du måske om at blive en del af en af tidens store sundhedstendens ‘skærm-detox’, der betyder mindre skærmtid, mere samvær.

Bryd jeres vaner

Skærmtid handler om vaner, også for børn. Første skridt på vejen til færre skærmtimer er at bryde disse vaner ved at finde på andre aktiviteter sammen som brætspil og fysisk træning. I kan også prøve at indføre ‘hjerne-pauser’ inden sengetid, hvor I slipper alt elektronik og giver tankerne lov til at vandre bag lukkede øjne.

 


1. Familieyoga – nu med hund

Lyder det som en umulig opgave at få samlet mand, børn og måske hund på gulvet foran sofaen til en rolig stund?  Så find inspiration i familieyoga. I takt med at konceptet er blevet populært, er der kommet flere bøger på markedet, der guider jer gennem yogaøvelser, som børn og voksne kan have glæde af sammen. Når I først har fundet ro og koncentration til at udføre øvelserne sammen, er  yoga en fantastisk måde at være sammen på. Yoga udvikler motorikken, forbedrer koncentrationsevnen og bringer smilet frem på læberne.

Dyrk det hjemme i stuen ti minutter før sengetid, eller hold øje med familieyoga i Randers på Yogaranders.dk og på FOF.dk/randers.

familieliv-1 Familieliv: Tre tips til digital detox


2. Stress af ved køkkenbordet

Tag dine børn med i køkkenet, og lad dem mærke glæden og stoltheden, når det lykkes dem at fremstille deres egne myslibarer til madpakken. Madlavning er en sund og praktisk familieaktivitet.

 

Til den søde, sunde tand:

250 g friske dadler
120 g grovvalsede havregryn
120 g grofthakkede mandler
1,5 spsk. kokosolie

 

Sådan gør du:

Fjern stenene fra dadlerne og blend dadlerne sammen med kokosolien, indtil de er blevet en fast masse. Hæld massen i en skål og bland med havregryn og grofthakkede mandler (eller rosiner, hasselnødder, cashewnødder eller usaltede pistacienødder). Fordel massen i en form med bagepapir, så du nemt kan løfte det ud af formen. Det er vigtigt at trykke massen ned, så myslibarerne hænger godt sammen. Sæt formen i fryseren en times tid, så den bliver fast. Skær barerne ud i den ønskede størrelse, så er de klar!

familieliv-2 Familieliv: Tre tips til digital detox

 


3. Brætspil, som da mor var barn

Det gode gamle brætspil går aldrig af mode. Spillene er afstressende og træner samtidig hjernen i at holde fokus. Det giver et særligt fællesskab, som kan mærkes helt ned i maven. Prøv et puslespil med 1.000 brikker, det er forbavsende afstressende at være sammen om. (Husk, at et par brikker om dagen også er okay). Du finder alverdens puslespil i Bog & Idé og i Bilka.

familieliv-3 Familieliv: Tre tips til digital detox

 

Iklæd dig et miks af dine blødeste klæder og det fedeste sportstøj. Det er perfekt til afslapning og samtidig den aktuelle mode

Også det cool look til manden er blevet sporty. Få inspiration til det sporty look til hverdagen

Skal I holde konfirmation i år? Så lad jer inspirere i vores store konfirmand-tema

Find endnu mere inspiration i vores vintermagasin


I butikkerne lige nu

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

TIL TOP